AanbodDiensten

Mindmappen: samen met kinderen kennis bouwen

In het kader van onderzoekend leren ben je op zoek naar een werkwijze waarmee je een thema goed in beeld kunt brengen. Je wilt lagen kunnen onderscheiden in het thema maar ook verbanden kunnen aanbrengen. Je wilt dat het een instrument in de handen van kinderen wordt waarmee ze kennis opdoen en vasthouden.

Doel

In deze workshop leer je de principes van mindmapping. Je leert ze toe te passen op een thema in de wereldoriënterende sfeer. Bovendien krijg je zicht op de mogelijkheden hoe deze techniek in te zetten in het kader van onderzoekend leren.

   Uitgangspunten

  • Voorkennis activeren
  • Overzicht creëren
  • Associëren
  • Creativiteit losmaken
  • Hoofd- en bijzaken leren onderscheiden
  • Relaties leren zien
  • Ordenen en structureren

Werkwijze

Je gaat praktisch aan de slag en bouwt zelf (expert)mindmaps op. Er wordt nadruk gelegd op (her)ordening en structuur. De start is een brainstorm. Je leert werken met de mindmap als kapstok voor het systematisch uitbreiden van kennis.

De groei van een mindmap tijdens een project is een vorm van teamleren waaraan alle kinderen in de groep een aandeel leveren. Je ervaart de kracht van dit middel om samen taal te bouwen en begrippen binnen een thema inhoud te geven.

Interesse gekregen?

Neem voor een oriënterend gesprek contact op met  Lana Goossens via lanagoossens@bco-onderwijsadvies.nl of 06-28529782.