AanbodDiensten

Leerlingen begeleiden bij het stellen van onderzoeksvragen

Merk je als leerkracht dat leerlingen vaak moeite hebben met het opstellen van een goede onderzoeksvraag? Wil je weten hoe je leerlingen hierin kunt begeleiden? Wij kunnen jou daarbij helpen.

Niet het zoeken naar het juiste antwoord, maar het stellen van een krachtige vraag is één van de belangrijkste onderdelen in het proces van onderzoekend leren. Goede vragen stellen is niet eenvoudig. Zelfs professionele onderzoekers vinden het vaak moeilijk om goede onderzoeksvragen te maken. Logisch dus, dat leerlingen dit moeten leren, hier veel ervaring in moeten opdoen en daarbij goed begeleid moeten worden door jou als leerkracht.

De bijeenkomst

In een bijeenkomst van 2,5 uur gaan we samen aan de slag om te kijken wat goede onderzoeksvragen zijn. De volgende vragen komen in ieder geval aan bod:

  • Aan welke criteria moet een goede onderzoeksvraag voldoen?
  • Hoe kom je tot vragen?
  • Hoe stimuleer je leerlingen om vragen te stellen?
  • Wat voor soorten onderzoeksvragen zijn er allemaal eigenlijk en hoe kun je leerlingen hierin het beste begeleiden, rekening houdend met de verschillende niveaus?

Tijdens de bijeenkomst reiken we verschillende tools, werkbladen en andere hulpmiddelen aan. Maar je gaat vooral ook zelf aan de slag. Hierdoor ervaar je ook als leerkracht hoe belangrijk het stellen van goede onderzoeksvragen is.

Interesse of meer weten?

Wil je zo’n bijeenkomst bij jou op school? Of wil je horen wat er nog meer mogelijk is op het gebied van onderzoekend leren? Neem dan contact op met Lana Goossens via lanagoossens@bco-onderwijsadvies.nl of 06-28529782.