AanbodDiensten

Een Helpdesk Jr. op jouw school?

Iedere school heeft ze in huis: leerlingen met kennis van en interesse in de digitale wereld. Slimme scholen maken gebruik van deze leerlingen, bijvoorbeeld door ze een helpdesk te laten vormen voor vragen op het gebied van ict.

In een Helpdesk Jr. bieden leerlingen hulp bij het gebruik van ict door leerlingen en leraren. Aanleiding kan zijn dat de school overstapt op laptops of tablets of wil versnellen op digitale vaardigheden. Indien dat passend is, kunnen ook 'klanten' bediend worden uit de omgeving van de school. De leerlingen gaan bij voorkeur verder dan alleen antwoord geven op praktische vragen. Een Helpdesk Jr. kan ook ingezet worden om digitale bronnen (filmpjes, presentaties) te maken, te adviseren bij de aanschaf van materialen enzovoort.

Skills

Voor de betrokken leerlingen kan het werken in een Helpdesk Jr. een ‘boost’ geven aan hun ontwikkeling. Ze krijgen niet alleen ruimte om zich op hun interessegebied (ict) te ontwikkelen, maar werken ook aan hun werknemers-/sociale vaardigheden. Bovendien worden ze gezien in waar ze goed in zijn. Ervaring op scholen die al met een vergelijkbare opzet werken laten dit zien. Lees bijvoorbeeld de brochure ‘Gebruik de ict-leer-kracht van leerlingen’ van Kennisnet uit 2012.

Drempelverlagend

Met een Helpdesk Jr. worden leerkrachten gestimuleerd om hun digitale vaardigheden verder te ontwikkelen. Ze durven meer en voelen zich ondersteund bij de voorbereidingen van digitale activiteiten. Een Helpdesk Jr. kan daardoor als katalysator werken voor innovatie in het gebruik van digitale middelen. Mogelijke bijvangst is dat een school positieve aandacht kan genereren bij ouders en de omgeving.

 Video van het ICT Team van BBS Antonius in Asten-Heusden, een van onze inspiratiebronnen.

Onze aanpak

Het inrichten van een Helpdesk Jr. is altijd maatwerk. Innofun kan een traject begeleiden om te komen tot een helpdesk en bijdragen aan de training van leerlingen en begeleiders. We brengen betrokken scholen desgewenst met elkaar in contact voor het uitwisselen van ervaringen.

Actueel

  • Innofun heeft het Helpdesk Jr.-concept ontwikkeld met ondersteuning van Samsung in het kader van het Smart Kids-programma.
  • Onze adviseur Erno Mijland maakte een reportage over het ICT Team van BBS Antonius in Asten-Heusden voor het tijdschrift COS. Op aanvraag digitaal te verkrijgen.
  • Innofun begeleidt op dit moment drie scholen met dit concept: SG De Keyzer in Goirle, College Den Hulster in Venlo en het Stanislas College in Delft.