VR in lessen mediawijsheid voor kwetsbare jongeren

VR in lessen mediawijsheid voor kwetsbare jongeren

Erno Mijland 21 december 2017

Hoe maak je leerlingen in het praktijkonderwijs - kwetsbare, moeilijk lerende jongeren - bewust van de negatieve effecten en risico’s van mediagebruik? Podium, Bureau voor educatieve communicatie ontwierp een lesopzet met inzet van VR.

Pilotles op praktijkschool Accent

Dewi belt met haar vriend. Hij vraagt of ze een naaktfoto van zichzelf wil sturen. Ze twijfelt, maar doet het uiteindelijk toch. Op het moment dat haar vriend de foto ontvangt, zit hij op school. Een jongen die naast hem zit pakt de telefoon af en stuurt de beelden door. In ‘no time’ is de foto breed verspreid door de school. Het is een van de twee verhalen die voor de lesopzet zijn verbeeld in videofilmpjes in 360 graden. Leerlingen bekijken de filmpjes met een VR-bril en bespreken wat ze hebben gezien en wat ze ervan vinden. De lesopzet is in november van dit jaar getest in een pilot in drie klassen van Accent, een school voor praktijkonderwijs in Capelle a/d IJssel.

Virtual Reality

De opzet is gebaseerd op de verwachting dat leerlingen in het praktijkonderwijs gebaat zijn bij leren door ‘ervaringen’, door als het ware echt beleven van een situatie. Als je de video’s met een Virtual Reality-bril bekijkt, kun je zelf actief rondkijken in de scène. Omdat je min of meer afgesloten bent van prikkels in de fysieke ruimte waarin je je bevindt, word je meer ‘ondergedompeld’ in het verhaal dan als je de video’s op een scherm zou bekijken. In de pilot is dit idee getoetst. Leerlingen kregen de filmpjes te zien, beantwoordden vooraf en na afloop vragen en gingen in gesprek met de docenten. De lessen werden geobserveerd en geëvalueerd met leerlingen, docenten, de ontwikkelaars en extern deskundige Erno Mijland (Innofun).

Betrokkenheid

In de pilotlessen was te zien hoe de meeste leerlingen erg actief en betrokken waren. Over het doorsturen van naaktfoto’s hadden de leerlingen uitgesproken ideeën. ‘Je verpest er iemands leven mee.’ En: ‘Als je een naaktfoto krijgt doorgestuurd, kun je hem het best meteen verwijderen, dan krijg je er geen problemen mee en krijg je geen ruzie met je vrienden en vriendinnen.’ De leerlingen vonden de les en het werken met de VR-brillen ‘leuk’. Er ontstonden korte discussies. Van ‘Niet normaal!’ om zomaar een naaktfoto door te sturen. Tot een leerling die toegeeft wel eens een naaktfoto van een bekende Nederlander te hebben doorgestuurd. ‘Maar ik zal het nooit doen van iemand die ik ken.’

Blijvend effect

Heeft de inzet van VR in een les mediawijsheid ook een blijvend effect? Een van de docenten zegt daarover: ‘Herhaling is erg belangrijk voor deze leerlingen.’ Ze constateert dat het in de week na de les nog wel over de bril is gegaan, maar niet meer over de inhoud. De leerlingen willen graag vaker werken met VR-brillen. ‘Je bent minder afgeleid’, ‘Je kunt zelf bepalen waar je naar wilt kijken’ en ‘Je zit er meer in.’

Het project is ontwikkeld door Podium, Bureau voor educatieve communicatie. De video’s zijn gemaakt door Met14. Het project is mede mogelijk gemaakt met subsidie van Mediawijzer.net en een bijdrage van Fonds21. Innofun adviseerde bij de totstandkoming van alle lesmaterialen en droeg bij aan de eindrapportage. Scholen kunnen gebruik maken van het bronmateriaal om zelf aan de slag te gaan met de lessen.

Er zijn 0 reacties

Wij horen graag uw mening, laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht.