Leerlingvolgend zonder groepsplan - KODW#2

Leerlingvolgend zonder groepsplan - KODW#2

Pierre Pas 10 juli 2017

Judith Ueberbach van BS De Horizon in Grashoek vertelt hoe zij de cyclus van opbrengstgericht en handelingsgericht werken (OGW/HGW) hebben verbeterd. De tweede in een reeks van 'Kennissen op de werkvloer', waarin professionals in het onderwijs vertellen over de ontwikkelingen die zij samen met BCO Onderwijsadvies en Innofun hebben ingezet.

 

In de uitvoering van OGW/HGW gaat veel tijd 'verloren' aan administratie. En dat is jammer, want al deze verspilde tijd wekt frustratie op bij leerkrachten en gaat ten koste van de bedoeling; een passend aanbod voor ieder kind. Vooral bij het gebruik van groepsplannen zijn er vaak veel dubbelingen te vinden. Informatie die zowel in de groepsoverzichten staat, in het leerlingvolgsysteem en in de dag- en weekplanning.

Dat moest efficiënter kunnen en dat kon ook, bewijst BS De Horizon in Grashoek. Door het groepsplan op te splitsen in kwaliteitskaarten per vakgebied (schoolbrede visie, doelen en aanpak), groepsoverzichten (kwantitatieve en kwalitatieve gegevens en aanvullende doelen) en een uitgebreide dag- en weekplanning (planning en evaluatie), wordt tijd bespaard en zijn de leerkrachten en het kwaliteitsteam beter in staat de leerlingen in beeld te krijgen en te volgen. 

Neem voor meer informatie contact op met Judith Ueberbach (judithuh@horizongrashoek.nl) of Pierre Pas (pierrepas@bco-onderwijsadvies.nl)

Bekijk ook de eerdere vlog in de reeks Kennisen op de werkvloer:
Vlog 1: Leerlingvolgend zonder groepsplan

Er zijn 0 reacties

Wij horen graag uw mening, laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht.