De leerling als leraar - KODW#3

De leerling als leraar - KODW#3

Gert Custers 4 september 2017

Bouwcoördinator en leerkracht Marieke Raijmakers van basisschool St. Odulfus in Helmond vertelt over hoe op haar school de ICT-vaardigheden van de leerlingen van groep 8 worden ingezet bij het ontwerp van digitale lessen voor de leerlingen van groep 1-2. Derde vlog in de reeks 'Kennissen op de werkvloer', waarin professionals in het onderwijs vertellen over de ontwikkelingen die zij samen met BCO Onderwijsadvies en Innofun hebben ingezet.

Op basisschool St, Odulfus ontstond bij de leerkrachten in de groepen 1 en 2 de behoefte om de Prowise-Presentersoftware in te zetten bij het bereiken van de taal- en rekendoelen voor de kinderen. De bereidheid dit te bewerkstelligen was aanwezig, maar de benodigde tijd ontbrak.
In samenwerking met onderbouwcoördinatrice Marieke Raijmakers en Innofun is besloten een aantal kinderen van de bovenbouw te vragen deze doelen in de Presenter uit te werken. Een zestal leerlingen is deze uitdaging aangegaan.

In drie bijeenkomsten hebben de kinderen kennis gemaakt met het programma, zijn er opdrachten bedacht bij de doelen en zijn er activiteiten in de Presenter gemaakt die de leerkrachten dagelijks kunnen inzetten.
Alle 21e eeuwse vaardigheden kwamen bij dit proces aan bod. Een mooi voorbeeld van het ontzorgen en verrijken met ICT.

Lees het artikel uit onze nieuwsbrief van november 2017

Neem voor meer informatie contact op met Marieke Raijmakers (m.raijmakers@odulfusschool.nl) of Gert Custers (gertcusters@innofun.nl)

Bekijk ook de eerdere vlogs in de reeks 'Kennisen op de werkvloer':
Vlog 1: Leerlingvolgend zonder groepsplan
Vlog 2: Begrijpend lezen met eigen teksten

Er zijn 2 reacties

31 oktober 2017 - Leonie schreef:

Bij mij verschijnt er geen artikel als ik de blauwe balk wil gebruiken om het artikel te lezen.

1 november 2017 - ChristianneHagens schreef:

Fout is opgelost. Het artikel is nu te lezen.

Wij horen graag uw mening, laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht.