Als alles prioriteit heeft dan is niets belangrijk

Als alles prioriteit heeft dan is niets belangrijk

Mark Froger 29 mei 2017

Ik mag regelmatig in de keuken van een school kijken. Nu wil jij wellicht ook een nieuwe keuken, om moleculair innovatief te gaan koken. Jouw huidige keuken bestaat uit een gasfornuis, gootsteen, vaatwasser en wellicht een combimagnetron. Dan is dat veelal het vertrekpunt voor het inrichten van een nieuwe keuken. Totdat je gaat kijken, ontdekken, experimenteren en in gesprek gaat met een expert.

Voordat je het weet is je nieuwe keuken voorzien van een cooker, inductie en stoomoven. Je had echter wel nagedacht over wat voor jou belangrijk is. Het gemak van direct kokend water (ontzorgen) of het gezond willen eten (verrijken). En dan is er ook nog zoiets als budget. Je hebt prioriteiten moeten stellen. Wat kies je om je doel te bereiken?

Ik merk dat het moeilijk is om de juiste vragen te stellen over een onderwerp waar je nog maar weinig vanaf weet. Het is mens eigen om voornamelijk te putten over wat we al wel weten. We zijn bijna allemaal aan de slag met het innoveren van ons onderwijs. Tenminste als ik terugkijk op het AVS-congres van 17 maart jl. zag ik bijna 800 enthousiaste schoolleiders sparren, kennis delen en vragen stellen rondom het thema innovatie in onderwijs. Het initiatief onderwijs 2032 is bij iedere schoolleider inmiddels binnen gekomen. De meeste schoolleiders willen het ook een plek geven in hun onderwijs. Maar hoe begin je?

Onderwijs 2032, hoe maak ik er onderwijs van?

Kijken, ontdekken, experimenteren zijn niet alleen maar 21e eeuwse vaardigheden voor onze leerlingen, maar tevens kernbegrippen voor goed onderwijskundig leiderschap. Mijn workshop 'Onderwijs 2032, hoe maak ik er onderwijs van?' was tweemaal 'uitverkocht'. We zien de verandering maar weten niet goed hoe we het daadwerkelijk in de praktijk krijgen. De vraag wie rondom onderwijsinnovatie iets in zijn schoolplan heeft staan werd met een volmondige 100% score beantwoord. De vraag bij wie bijvoorbeeld onderwijsinnovatie volgend schooljaar prioriteit nummer 1 is werd met een volmondige 0% score beantwoord.

Je snapt het wellicht al, 'Ja, maar er zijn ook nog heel veel andere zaken heel belangrijk'.  En ja er zijn ook heel veel andere zaken belangrijk. Maar durf je als schoolleider te zeggen: 'Niet het vele is goed, maar het goede is veel.' Immers de 21ste eeuw is al 17 jaar aan de gang, bijna 2 generaties basisschoolkinderen.

Als je prioriteiten hebt durven stellen, dan gaan we er onderwijs van maken. Doe dat van A naar B, en probeer dat meteen op de manier van B te doen. Het vraagt lef en daadkrachtig leiderschap. Faciliteer en initieer, maar laat het vooral op de werkvloer ontstaan. Verandering gebeurt niet van bovenaf, maar ook niet alleen van onderen. Maak er praktijk van, experimenteer in de klassen en vier de fouten die we maken. 

Misschien lees je dit al leunend tegen het aanrecht vanaf jouw tablet. Neem dan meteen even de tijd om, om je heen te kijken. Kijk eens rond in je eigen keuken.

Er zijn 0 reacties

Wij horen graag uw mening, laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht.